Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τα στερεότυπα ριζώνουν μέσα μας

Stereotypes That All Arts Students Are Tired Of Hearing https://toistudent.timesofindia.indiatimes.com/news/top-news/stereotypes-that-all-arts-students-are-tired-of-hearing/33616.html

Μπορείς να με κατηγορήσεις για πολλά, αλλά σίγουρα όχι για ρατσισμό. 

Τα γεγονότα και οι άνθρωποι στη ζωή μου έχουν παίξει καθοριστικό ρόλο γι' αυτό. 

Τα άπαντα του Θεοδωράκη που υπάρχουν σπίτι, ο μαύρος γάτος του Παπακωνσταντίνου, που μικρή νόμιζα ότι ήταν παιδικό τραγούδι και μας έλεγε ότι πρέπει να αγαπάμε τις γάτες. 

Η Σβέτα, που την έλεγα Βέτα, γιατί είναι πολύ δύσκολο για ένα πεντάχρονο να πει το σίγμα και το βήτα κολλητά, αλλά χαιρόταν κάθε φορά που πήγαινα να τις δείξω τις κούκλες μου κι ας είχε περάσει τα πάνδεινα η γυναίκα. 

Η καλύτερή μου φίλη στο γυμνάσιο που είχε διαφορετικό θρήσκευμα, αλλά αυτό δε μας εμπόδισε να κάνουμε παρέα, ούτε να με προσκαλεί σπίτι της και η μαμά της να μου φτιάχνει τον καλύτερο φραπέ που έχω πιει κι ας ήταν Ραμαζάνι. 

Ο Δεκέμβρης του 2008, που με βρήκε στα 15 μου χρόνια. 

Το 2012, που ψήφισα για πρώτη φορά κι ήμουν τόσο χαρούμενη, μέχρι να δω την είσοδο της Χ.Α. στη βουλή. 

Εκείνη η συμμαθήτρια που είπε όλο τιμή και καμάρι "εγώ ψήφισα Χ.Α. γιατί μ' άρεσε το όνομα" κι ορκίστηκα να μην γίνω ποτέ σαν κι αυτή! 

Εκείνος ο θεολόγος που άστραψε και βρόντηξε, όταν συνειδητοποίησε ότι αυτό που κρεμόταν από το λαιμό μου δεν ήταν σταυρός, αλλά το φυλαχτό Ankh, το οποίο μου χάρισε την πρώτη μου ωριαία. 

Το μάθημα "Κοινωνική Ιστορία της Λατινικής Αμερικής" της κ. Δαμηλάκου -όταν μεγαλώσω θέλω να γίνω σαν εσάς- στη σχολή. 

Το "Η ιστορία θα με δικαιώσει" του Κάστρο που έπρεπε να αγοράσω γι' άλλο μάθημα της σχολής και σιχτίριζα, γιατί μ' εκείνο το 10ευρω ήθελα να πιώ δύο τζιν τόνικ -ακόμα μετανιώνω το σιχτίρισμα.

Ο πρώτος μου μεγάλος έρωτας κι αιώνιος εχθρός της πατρίδας  -Τούρκος- και του θρησκεύματος -μουσουλμάνος. Είναι αγάπη, αγάπη μου, γλώσσες και θεούς δεν κοιτάζει. 

Εκείνη η εκπομπή του Θεοδωράκη για τους άγιους των Εξαρχείων, που με έκανε να ψάχνω απεγνωσμένα τα ποιήματα της Κατερίνας και να μην τα βρίσκω. 

Εκείνο το στιχάκι, που μου είχε κάνει εντύπωση, όταν το είδα γραμμένο σε τοίχο και το έψαξα, γιατί έλεγε κάτι για ρομαντικούς κι ονειροπόλους κι ανακάλυψα ότι το είχε πει ο Τσε και μετά είδα δύο ώρες ντοκιμαντέρ για τη ζωή του. 

Ένα από τα πιο γλυκά πλάσματα που έχω γνωρίσει στην σχολή και δεν έλεγε την Αλβανική καταγωγή της, γιατί αυτός ήταν ο λόγος που δεν είχε παρέες στο σχολείο. 

Εκείνος ο φίλος, που μετά από ένα κρασί της παρέας μου είπε, μεταξύ αναφιλητών, ότι του αρέσουν τα αγόρια και ντρέπεται γι' αυτό. 

Η ιστορία ενός κυρίου, που περπάταγε τρεις μέρες και τρεις νύχτες για να περάσει τα σύνορα Αλβανίας-Ελλάδας. 

Αυτά είναι μερικά από τα πράγματα που διαμόρφωσαν τη δική μου συνείδηση. Πού κολλάνε όμως τα στερεότυπα και οι ρίζες τους; Σε ένα πρόσφατο γεγονός και στην αντίδρασή μου. 

Πηγαίνοντας στο σταθμό, για την γνωστή "Πάστα Φλώρα" έχω αργήσει και κόβω δρόμο από κάτι στενά. Η Καλαμάτα είναι ασφαλής πόλη και μεσημεριάτικα τι μπορεί να πάει λάθος; Ενώ ανέβαινα το στενό, το κατέβαιναν δύο άνθρωποι που εύκολα καταλάβαινες, από το χρώμα του δέρματος, ότι η καταγωγή τους ήταν από άλλη χώρα. Τη στιγμή που περνάνε από δίπλα μου καταλαβαίνω το πρόσωπο του ενός στο λαιμό μου και, διάολε, δε θες να αισθανθείς την ανάσα ενός αγνώστου στο λαιμό σου, για καλή μου και καλή του τύχη -έχω κάνει δύο χρόνια αυτοάμυνα, φίλε!- ο φίλος του τον τραβάει και μου λέει σε σπαστά ελληνικά "συγγνώμη". Το θέμα θεωρείται λήξαν. 

Έλα όμως που το θέμα για μένα προέκυψε μετά από το γεγονός, κι αυτό γιατί το πρώτο πράγμα που είπα μετά το "τι στο διάολο;" ήταν "άι σιχτίρ με αυτούς που μαζεύτηκαν" -ενός λεπτού σιγή για την τραγική ειρωνεία της τουρκικής λέξης μέσα στην πιο ρατσιστική πρόταση. Αφού ακούω τι είπα κοκαλώνω, περισσότερο από ότι κοκάλωσα στο περιστατικό και κοιτάω δίπλα μου να δω ποιος το είπε, μπέσα! Δεν πίστεψα ότι το είπα εγώ! Πέρασα άρνηση-θυμό-κατάθλιψη-συνειδητοποίηση σε λιγότερο από ένα λεπτό. 

Πώς έφτασα λοιπόν, στο σημείο να πω ασυνείδητα μία φράση που δε θα έλεγα ποτέ συνειδητά; Εδώ κολλάει ο τίτλος. Είχε καμία σημασία η καταγωγή του ανθρώπου; Όχι. Θα ένιωθα λιγότερο άβολα αν το χρώμα του ήταν πιο ανοιχτό ή αν τα ελληνικά του ήταν άψογα. Πάλι όχι. 

Οι αδιανόητες αυτές φράσεις που ακούμε κάθε μέρα "αυτοί που μαζεύτηκαν εδώ" "να πάνε στις χώρες τους" "θα μας ληστέψουν" "θα μας σκοτώσουν'' και όποια άλλη αβάσιμη μπούρδα λέει ο κάθε αχαρακτήριστος πάνε και κάθονται στο μυαλό μας και θέλει πολύ δουλειά για να τις διώξεις. Συνειδητή δουλειά! 

Σκέψου μόνο, ότι οι περισσότεροι στην παιδική μας ηλικία ακούγαμε κάθε μεσημέρι "αν δε κοιμηθείς, θα έρθει ο γύφτος να σε πάρει" και δεν κατηγορώ αυτούς που τα έλεγαν, συνήθως ήταν παππούδες και γιαγιάδες που δεν συνειδητοποιούσαν καν ότι ήταν προσβλητικό αυτό που έλεγαν. Αλλά οι λέξεις δεν είναι κούφιες, έχουν βαρύτητα, εμπεριέχουν νοήματα, καθορίζουν χαρακτήρες και δημιουργούν τραύματα που κουβαλάς μια ζωή και ξεπετάγονται σε ανύποπτο χρόνο. 

Επομένως, αν είναι να υιοθετήσουμε κάποια λαϊκή ρήση, ας είναι αυτή "βούτα τη γλώσσα στο μυαλό, πριν μιλήσεις". 

Υ.Γ.: Σημασία έχει να παραμένεις άνθρωπος -ναι, τελικά τα βρήκα τα ποιήματα της Κατερίνας. 


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Λίγο πριν τα 30

Μπορείς να μου πεις τι παθαίνει ο κόσμος λίγο πριν τα 30;  Φταίει το hollywood; Φταίει το 3 κι ο συμβολισμός του, παρόν-παρελθόν-μέλλον -αλήθεια πίστευες θα ασχοληθώ με την Αγία Τριάδα;- Φταίει η δεκαετία των 20 κι όσα μαζεύτηκαν σ' αυτή; Μπορεί να μην ξέρω τι φταίει, αλλά ξέρω γιατί αντιπαθώ τα 30, λίγο πριν τα 30.  Συνοπτικά, γιατί ο ρεαλισμός μου χτύπησε την πόρτα, γιατί σταμάτησα να πιστεύω σε πνεύματα Χριστουγέννων, Άγιο Βασίλη, νόμο αναπλήρωσης, επιστροφή ενεργειών κι όλα τα μεταφυσικά, γιατί όσο αυξάνει η ηλικία, τόσο φθίνει η αντίληψη πως το καλό θα νικήσει, όσο τα κεράκια συναγωνίζονται την τιμή της τούρτας, τόσο ο Σωκράτης τρώει ήττες από τους Σοφιστές, τόσο ο Μέρφι γλεντάει τον Αριστοφάνη και τόσο το φινάλε των ταινιών του Τιμ Μπάρτον φαντάζει ρεαλιστικό, τόσο συνειδητοποιήσεις ότι ο House ήταν απλά μαλάκας κι ο Ουίλσον είχε το σύνδρομο της Στοκχόλμης.   Λίγο πριν τα 30 συνειδητοποιείς ότι ο Μαγιακόφσκι θα ξεχαστεί, γιατί κανείς πια δεν συγκινείται από την μεγαλύτερη ιστ

5 φορές που γελάσαμε με τον Κυριάκο

Αυτό εδώ το ταπεινό blog παρατηρεί και καταγράφει τις μικρές στιγμές σουρεαλισμού που ζούμε -το γράφει και η περιγραφή άλλωστε- για κακή μας τύχη οι πολιτικοί μας είναι αναπόσπαστο κομμάτι τους. Από που να αρχίσω και που να τελειώσω; Ρητορική η ερώτηση, από την αξιωματική αντιπολίτευση φυσικά. Ξύπνησα, άνοιξα μηχανικά το facebook κι η αρχική μου σελίδα ήταν γεμάτη από εξωγήινους αγκαλιασμένους με τον Κυριάκο -οκ, το  έ χω  παρακάνει κι εγώ με τα λαικ στις σατυρικές σελίδες-. Αναζητώ στην πάνσοφη google και έρχομαι αντιμέτωπη με το καινούριο διαμάντι « Μου διηγήθηκε λοιπόν ένας ψυχίατρος μία ιστορία, ενός νέου παιδιού, που τον κάλεσε να συνηγορήσει στην  αλλαγή φύλου επειδή ανέβηκε στον Υμηττό και του το είπε   ένας εξωγήινος ». Μετά από αυτό μου ήρθαν μία προς μία όλες εκείνες οι στιγμές που ο πρόεδρος αναφώνησε μετά από όσα είπε «Γιατί γελάτε κύριοι;» Η Πορτογαλία ανήκει στη Μεσόγειο. Παραδέχομαι ότι δεν είμαι ο κατάλληλος άνθρωπος να κρίνω τις γνώσεις γεω

Σουρεαλισμός κι ελληνική τηλεόραση

Ελληνική τηλεόραση, ένα μέσο που έχει ανοίξει τις στοργικές του φτερούγες για να βρει ο σουρεαλισμός μια ζεστή φωλίτσα να κουρνιάσει. Οι τηλεοπτικοί σταθμοί έχουν ανακαλύψει τη μηχανή του χρόνου και μας κάνουν να τους ζηλεύουμε θανάσιμα για αυτό τους το κατόρθωμα. Εν έτ ε ι  2017 υπάρχουν στην ελληνική τηλεόραση προγράμματα που πρωτοεμφανίστηκαν στις αρχές του 2000. Τα είχαν αφήσει στην κατάψυξη για αρκετό καιρό αλλά τώρα έφτασε η ώρα για την απόψυξή τους. «Ο πιο αδύναμος κρίκος» μεταμφιέστηκε σε « still standing » και τη θέση της βλοσυρής Ακρίτα πήρε η γλυκούλα Μπεκατώρου. Μια μεταμφίεση χειρότερη κι από αυτή της Μαρίας της Άσχημης. Τα Μουσικά ριάλιτι με παίκτες κλεισμένους σε ένα σπίτι έκαναν και πάλι την εμφάνισή τους, χωρίς Αντρέα Μικρούτσικο κι Άσπα Τσίνα -δεν καταλαβαίνω την έκρηξή σου-. Το survivor επέστρεψε δυναμικά, ο Αρναούτογλου αντικαταστάθηκε από τον Τανιμανίδη που με τη σειρά του αντικαταστάθηκε -πάλι- από τον Αρναούτογλου -φαύλος κύκλος λέγεται, θαρρώ-. Όλα